Καμιά αναπαράσταση-πιστή ή περίπου- καμιά αγιογράφηση, κανένα εκκλησιαστικό ή λογοτεχνικό κείμενο, κανένας πίνακας διάσημου ζωγράφου ξένου ή Ελληνα, δεν κατάφερε να με κάνει να πλάσω με τη φαντασία μου –κυρίως για να πιστέψω- την Ανάσταση του Ιησού Χριστού · μόνον το αριστούργημα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου « Ανάσταση», μοναδική απτή βεβαίωση της νίκης του πνεύματος επί της ύλης... αυτό και μόνον αυτό!
-«Η "Ανάσταση" ανήκει στα αριστουργήματα της ωριμότητας του Θεοτοκόπουλου.
-Ο Χριστός, ένας πανέμορφος γυμνός νέος άνδρας με αθλητική ανατομία, ανυψώνεται κατακόρυφα ατάραχος, χωρίς φανερή προσπάθεια, σαν να έλκεται από έναν αθέατο μαγνήτη.
-Με το υψωμένο δεξί του χέρι ο αναστάς Χριστός είναι σαν να υποδηλώνει τον ουράνιο προορισμό του. Με το αριστερό του χέρι κρατάει ένα λευκό λάβαρο που κυματίζει.
-Ένα πορφυρό ιμάτιο, που πλαταγίζει στον αέρα σαν φτερούγα πίσω από τον δεξί του ώμο, αντιζυγιάζει συνθετικά το λευκό λάβαρο.
-Το σώμα του Ιησού, τοποθετημένο στον κατακόρυφο άξονα της σύνθεσης, στροβιλίζεται ατάραχο σαν φλόγα, στο επίκεντρο μιας έκρηξης, που την αισθητοποιούν τα ανεστραμμένα σώματα των κατάπληκτων και τρομαγμένων Ρωμαίων φρουρών.
-Τα μέλη τους και οι κινήσεις τους σχηματίζουν μια ανάστροφη πυραμίδα, το αντικλασικό συνθετικό σχήμα που συναντούμε συχνά στα ώριμα έργα του Γκρέκο, ένα σχήμα που έλκει και ωθεί το βλέμμα του θεατή προς την επουράνια πατρίδα.
-Το υπερφυσικό γεγονός της Ανάστασης φαίνεται να συμβαίνει νύχτα και η σκηνή αναπτύσσεται σε έναν σκοτεινό αβαθή χώρο, όπου όλη η δράση μεταφέρεται στην επιφάνεια.
-Μια αστραπή φωτός καταυγάζει το σώμα του Χριστού, ενώ τα υπόλοιπα πρόσωπα φωτίζονται σε χαμηλότερη κλίμακα από την αντανάκλαση αυτής της λάμψης.
-Το υπερβατικό φως ανασύρει από το σκοτεινό πρασινωπό βάθος μια πανδαισία χρωμάτων, με τα κίτρινα να συνομιλούν με τα συμπληρωματικά γαλάζια, τα κόκκινα με τα πράσινα και με τα εορταστικά λευκά».
από την +Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα
"Η Ανάσταση", 1596-1600, λάδι σε καμβά,275Χ127 εκ., εκτίθεται στο Μουσείο Πράδο, Μαδρίτη